بازی های رایانشی برای بچه ها

تلاش من این است تا معرفی فعالیت های آفلاینی که نیاز به کامپیوتر ندارد به والدین و مربیان کمک کنم تا مهارت های کدنویسی و تفکر رایانشی را در کودکان تقویت کنند.در این پست یک بازی که توسط دکتر مقیت اوغلو طراحی شده است را به شما معرفی می کنم.

مرتب کردن اتاق به روش STEM

زمان فعالیت: ۲۰ تا ۲۵ دقیقه

رده سنی: کودکان ۵ تا ۸ سال

هدف از انجام این فعالیت، آموزش موارد زیر است: اشکال زدایی، ترتیب، الگوریتم و کارآمدی

لوازم مورد نیاز: خودتان، کودکتان و یک سبد

چگونه بازی کنیم؟

خدایااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا – این اتاق بهم ریخته است! 🙁 اما، عیبی ندارد: نفس عمیق بکشید و از کودک بخواهید اتاقش را تمیز کند و در همین حین به او یاد بدهید که چگونه میت واند به صورت رایانشی فکر کند.

*** نکته: به آنها اجازه دهید این کار را شبیه به یک بازی انجام دهند و برای این کار یک طرح بریزند. مراحلی که باید برای بهتر شدن فضای اتاق خود دنبال کنند چیست؟

مرحله۱ : انتخاب استراتژی

به جای اینکه بگوئید- این اتاق را تمیز کن! نه اینطوری، آره اونطوری! نه! وااااااااااااااااااااای! باید اینطوری تمیز کنی!!!!!!!!!!!

به بچه ها یاد بدهید در مورد وضعیت و مشکل پیش رو (اتاق بهم ریخته) سیستماتیک فکر کنند.

  • از فرزندتان بپرسید مشکل چیست؟
  • و برای حل آن چه کاری می تواند انجام دهد؟
  • با کودک خود صحبت کنید که سریعترین راه برای تمیز کردن اتاق چیست – و یک اتاق چگونه باید تمیز شود که از نظر آن ها بهترین باشد؟

مرحله ۲: شروع بازی!

یک تایمر [۲۰-۲۵ دقیقه] تنظیم کنید و ببینید آیا فرزندتان می تواند به موقع اتاق را تمیز کند یا خیر. به فرزند خود بگویید وقت آن است که برنامه استراتژیک خود را عملی کند. آیا واقعاً برنامه اش سریع ترین روش تمیز کردن اتاق خواهد بود؟ در اینجاست که شما و فرزندتان متوجه می شوید که چه چیزی موثر است و چه روشی ناکارآمد است. همزمان ممکن است بخواهید میزان کیفیت تمیز شدن اتاق را نیز ارزیابی کنید –

در انتها یا “مشکل حل شده است؟” (مشکل: اتاق کثیف و بهم ریخته) . آیا فرزند شما از برنامه و استراتژی که ریخته بود پیروی کرد؟

مرحله ۳: بهینه سازی

بچه ها را تشویق کنید تا همزمان که در حال تمیز کردن اتاق هستند به برنامه و استراتژی که ریخته اند فکر کنند. وقتی تایمر متوقف شد و زمان تمیز کردن اتاق به پایان رسید از آنها بخواهید تا به اتاقشان نگاه کنند و به دنبال بهم ریختگی (مشکل) هایی باشند که آن ها را ندیده بودند یا وقت نکرده بودند آن ها را مرتب کنند.

  • آیا همه چیز به خوبی مرتب شده است؟
  • چه کاری های دیگر می توانستند انجام دهند تا اتاق تا آنجا که ممکن است تمیز و مرتب باشد؟
  • چگونه می توانستند این کار را سریعتر انجام دهند؟

به عنوان حل مسئله مشارکتی: چگونه شما و فرزندانتان می توانید استراتژی هایی برای تمیز کردن سریع تر و بهتر اتاق با همکاری و مشارکت همدیگر طراحی کنید؟ این روش ها را در دفعات بعد آزمایش کنید، ببینید آیا آنها کار می کنند یا روش های دیگر ممکن است بهتر عمل کنند؟!

مرحله ۴: آیا دفعه بعد می توانیم بهتر پیشرفت کنیم؟

وقتی فرزندتان کار تمیزکاری را تمام کرد، از او بپرسید چه حسی دارد.

آیا این کار آسان بود؟ آیا این کار سخت بود؟

آنها را به چالش بکشید تا بیشتر فکر کنند!

چه کاری می توانند بکنند تا دفعه دیگر که باید اتاق خود را تمیز کنند بهتر و سریع تر این کار را انجام دهند؟

آیا یک مدل و دستورالعمل گام به گامی (الگوریتم) وجود دارد که بتوانند همیشه از آن برای تمیز کردن سریع تر و بهتر اتاق شان استفاده کنند؟

هفته آینده به آنها اجازه دهید دوباره اتاقشان را تمیز کنند تا ببینند آیا می توانند زمان تمیز کردن قبلی خود را نسبت به هفته گذشته کمتر کنند یا خیر؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *