علم رایانه به دانش آموزان کمک می کند تا در مدرسه، دانشگاه و محل کار بهتر عمل کنند!

نویسنده: هادی پرتوی؛ موسس کداورگ.
 مترجم: مریم بابائی

در سال ۱۹۹۵ ، استیو جابز گفت: “همه در این کشور باید یاد بگیرند که چگونه یک کامپیوتر را برنامه نویسی کنند … زیرا به شما می آموزد که چگونه فکر کنید. ” اکنون شواهد این ایده را پشتیبانی می کند که یادگیری علوم کامپیوتر و کد نویسی، به دانشجویان بسیار فراتر از ارتقا سواد دیجیتال یا موفقیت در مشاغل فنی کمک می کند.

هفت مطالعه مختلف نشان می دهد: كودكانی كه در رشته علوم رایانه تحصیل می كنند در سایر دروس بهتر عمل می كنند، در حل مسئله سرآمد هستند و ۱۷٪ احتمال حضور در دانشگاه را دارند.

برنامه نویسی خلاقیت، ریاضیات و مهارت های استدلال دانش آموزان را بهبود می بخشد.

یک فراتحلیل بر روی ۴۴۰ پژوهش که در حوزه K-12 (دبستان تا دانشگاه) است نشان می دهد که یادگیری برنامه نویسی به طور آشکاری خلاقیت، مهارت های ریاضی، فراشناخت، مهارت های فضایی و مهارت های استدلال را بهبود می بخشد. نتیجه این فرا تحلیل نشان می دهد که دانش آموزانی که در معرض برنامه نویسی قرار دارن آنچه آموخته اند را به سایر حیطه ها هم انتقال داده اند و “نه تنها” در حوزه علوم کامپیوتر ، بلکه همچنین به مهارت های دیگر مانند خلاقیت، ریاضی و استدلال بهتر عمل می کنند.

در دبستان: عملکرد بهتر در خواندن، ریاضیات و علوم

مطالعه ای در فلوریدا نشان داد که دبیران کاردانی که در کلاس سوم دبستان دانش آموزانشان را با برنامه نویسی آشنا کرده اند(با استفاده از Code.org) باعث شده اند تا دانش آموزان موفق تر در سه حوزه درسی دیگر هم عمل کنند. این مطالع نشان داد هرچه دانش آموزان بیشتر وقت خود را برای یادگیری علوم رایانه صرف کنند، نمره آزمون آن ها در خواندن، نوشتن، ریاضی و علوم بهتر می شود.

۱۷% احتمال بیشتر در ثبت نام در دانشگاه

یک مطالعه طولی بر روی دانش آموزان مدارس متوسطه در دو منطقه از بزرگترین مدارس ایالات متحده نشان داد که دانش آموزانی که در بین دروسشان علوم کامپیوتر خوانده اند، احتمال بالاتری دارد که در دوره های ۴ ساله کالج ثبت نام کنند. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش آموزان دبیرستانی که یک دوره طولانی مدت علوم کامپیوتر AP (یا AP CS Principles یا CS A) را گذرانده بودند، و بدون درنظر نگرفتن این عوامل (وضعیت اقتصادی اجتماعی، معد ، نژاد، جنسیت)، ۱۷٪ بیشتر از همسالان با موقعیت مشابه خود در دانشگاه ثبت نام کردند!

عملکرد بهتر در حل مسئله، از دبستان تا دانشگاه

مطالعه ای در بین دانش آموزان دبستانی در ایتالیا به طور تصادفی برخی از کلاس ها را برای مطالعه ۱۰ ساعت علوم کامپیوتر (با استفاده از Code.org) انتخاب کرد، در حالی که سایر کلاس ها در همان ۱۰ ساعت ریاضیات و علوم معمولی را مطالعه کردند. در ارزیابی های بعدی مشخص شد، دانشجویانی که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می کردند نه تنها در برنامه نویسی کامپیوتر عملکرد بهتری داشتند، بلکه در چالش های عمومی حل مسئله شامل مهارت های اجرایی و برنامه ریزی نیز عملکرد بهتری داشتند.

نتایج مشابه ی در مطالعه دانشجویان دانشگاه تکرار شد: دانشجویان رشته های مختلف بر اساس توانایی های عمومیشان در حل مسئله ارزیابی شدند. کسانی که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده بودند در حل مسئله عملکرد بهتری نشان دادند در مقایسه با دانشجویانی که در زمینه های کمی دیگر مانند ریاضیات ، شیمی یا مهندسی و همچنین سایر رشته ها چون اقتصاد، فلسفه ، روابط بین الملل یا روانشناسی تحصیل کرده اند.

علوم کامپیوتر در مورد استعداد ریاضیاتی نیست!

یک کلیشه قدیمی در مورد علوم کامپیوتر این است که استعداد در برنامه نویسی کامپیوتر با استعداد در ریاضیات ارتباط دارد. کلیشه می تواند به سادگی نتیجه این واقعیت باشد که در طول تاریخ افرادی که برنامه نویسی رایانه را آموزش می دادند، بیشتر از دپارتمان های ریاضی می آمدند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که مهارت های زبان در پیش بینی عملکرد دانش آموز در یادگیری برنامه نویسی رایانه مدرن بسیار مهمتر از مهارت های ریاضی / عددی است و از آن مهمتر مهارت های عمومی حل مسئله و استعداد یادگیری حتی بیشتر از مهارت های زبان یا ریاضیات با یادگیری این علم مرتبط است.

مزایای یادگیری علوم کامپیوتر بسیار فراتر از علوم کامپیوتر است.

دانشگاه استنفورد ادعا می کند که تحصیل در رشته علوم کامپیوتر “دانشجویان را برای مشاغل دولتی، حقوقی، بخش شرکتی و تحصیلات تکمیلی آماده می کند.” در واقع، مزایای یادگیری علوم کامپیوتر به مشاغل مختلف گسترش می یابد. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر جزو پردرآمدترین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که ۴۰ درصد بیشتر از متوسط فارغ التحصیلان دانشگاه درآمد دارند. مشاغل رایانه ای در حال حاضر سریعترین رشد را دارد و بزرگترین بخش از همه مشاغل است و دامنه صنایع را در بر می گیرد. حتی در مشاغل غیر محاسباتی مانند بازاریابی یا طراحی، مهارت های دیجیتالی تقاضای زیادی دارند، زیرا اکثر مشاغل اکنون شامل مهارت های “واس های دیجیتالی” هستند.

با ارزش ترین شرکتهای امروزی، از جمله با ارزش ترین تولید کننده های تلفن، خرده فروش یا شرکت های خودروسازی، همه توسط دانشجویان سابق علوم کامپیوتر تاسیس شده اند. اگر علوم کامپیوتر به این بنیانگذاران کمک کند تا چیزی بیش از مهارت های فنی را یاد بگیرند، چه می شود؟ شاید همانطور که استیو جابز گفت، به این دلیل است که علوم کامپیوتر به شما می آموزد که چگونه فکر کنید. و اگر چنین است، آیا همه نباید فرصت یادگیری آن را داشته باشند؟

علی رغم تمام شواهد و مدارکی که نشان می دهد علوم کامپیوتر می تواند در عملکرد بهتر دانش آموزان در مدرسه کمک کند، احتمال حضور آنها در دانشگاه را افزایش می دهد و منجر به مشاغل بهتر می شود، حقیقت غم انگیز این است که اکثریت کودکان هرگز فرصتی برای یادگیری این موضوع در مدرسه خود نخواهند داشت. علوم کامپیوتر می تواند کل زندگی کودک را از مدرسه به شغل حرفه ای افزایش دهد، اما فرصت تحصیل آن از طریق درآمد، نژاد و جغرافیا تعیین می شود – محله های کم درآمد، در جغرافیای شهری یا روستایی و با جمعیت بالا امکان بهره مندی از این مهارت را کمر رنگ تر می کند.

هر دانش آموز سزاوار این فرصت است. شما هم می توانید کمک کنید!

اگر شما پدر و مادر هستید، کودک خود را به یادگیری در خانه تشویق کنید. اگر یک مربی و یا معلم هستید، آیا مدرسه شما علوم کامپیوتر را ارائه می دهد؟ اگر چنین نیست، می توانید در آوردن علوم کامپیوتر به مدرسه خود کمک کنید یا پیشنهاد گسترش آموزش و در نظر گرفتن علوم کامپیوتر را به مدرسه دهید. برای کمک به گسترش فرصت مشابه به جوامع کم درآمد، یک هدیه خیرخواهانه در نظر بگیرید تا معلمی بتواند این علم را بچه ها بیاموزد.د. روش های بسیار دیگری برای کمک وجود دارد، مثل به اشتراک گذاشتن این مقاله در شبکه های اجتماعی.

2 دیدگاه دربارهٔ «علم رایانه به دانش آموزان کمک می کند تا در مدرسه، دانشگاه و محل کار بهتر عمل کنند!»

  1. دقیقا مهمترین مهارتی که هر فرد در زندگی باید یاد بگیرد قدرت تحلیل مسایل است. به طور قطع اگر بنای این یادگیری از کودکی گذاشته شود بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *