فناوری فرهنگی

سال ۹۷ بود که تو دفترچه کنکور دکتری یک رشته جدید دیدم با نام “فناوری فرهنگی” که نام اصلیش می شود “문화기술” . به شدت خوشحال شدم و گفتم: !가자 (کاجا!) یعنی بزن بریم! 🙂 و شروع کردم به جستجوی بیشتر در مورد این رشته. دانشگاه خواجه نصیر قرار بود برای اولین بار یک نفر را بورس کند تا به خواستگاه این رشته یعنی کره جنوبی و دانشگاه “کایست” یا مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره، سفر کند. جایی که بسیاری از محققان کشورهای دیگر به آن سفر کرده اند و این رشته را در آنجا فرا گرفته و از مزایای فوق العاده اش در ممالکشان بهره برده اند.

اما…

اما شادی بنده دیری نپایید! خیلی سریع سازمان سنجش این رشته را از دفترچه کنکور دکتری حذف کرد و علاقه مندانی چون من را با اندوه فراوان بجا گذاشت… 🙁

اما فناوری فرهنگی که بود و چه کرد؟ 🙂

اقای لی سومن موسس شرکت SM Entertainment که یک شرکت موسیقی و استعداد یابی است اولین بار این لفظ را بکار برد. قصد اولیه او از خلق فناوری فرهنگی ارایه و معرفی موسیقی پاپ کره ای به جهان بود. و واقعا هم این کار به بهترین نحو ممکن و فراتر از تصور عملی شد. موج کره ای یا “هالیو” یا “한류” که به گسترش جهانی فرهنگ کره اشاره دارد از دهه ۱۹۹۰ شروع شد و هم اینک حسابی جا افتاده است و کلی طرفدار دارد.

بر اساس تعریف یونیسف، صنایع فرهنگی عبارت است از ترکیب خلاقیت، تولید و توزیع کالاها و خدماتی که ماهیتا فرهنگی هستند و معمولا به واسطه حقوق مالکیت فکری از آن ها حفاظت می شود. یونیسف همچنین صنایع فرهنگی را به معنای درگیر شدن افراد در هریک از فعالیت های زیر می داند:

  • انتشار، توزیع و یا فروش کتاب ها، مجلات، نشریات دوره ای و یا روزنامه به شکل چاپی و یا فرمتی قابل خواندن
  • تولید، توزیع، فروش و یا ارائه فیلم یا ویدئوی ضبط شده
  • تولید، توزیع، فروش و یا ارائه موسیقی و یا صوت ضبط شده
  • ارتباطات رادیویی و تلویزیونی و همچنین کلیه برنامه های ماهواری ای که توسط عموم مردم قابل دریافت باشد

صنایع فرهنگی، دانش بنیان هستند و قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند. تولیدات این صنعت بر خلاقیت، مهارت و نوآوری استوار بوده و غالبا مبتنی بر فناوری است. بر اساس یک دسته بندی، این صنایع عبارتند از:

  • سینما و تئاتر
  • رادیو و تلویزیون
  • چاپ‌ونشر (کاغذی-الكترونیك)
  • موسیقی
  • مد (لباس و غیره)
  • گردشگری
  • دکوراسیون و معماری
  • آموزش الكترونیكی
  • تبلیغات
  • پویانمایی
  • بازی‌های رایانه‌ای
  • صنایع دستی

اما چه شد که سایر کشورها به تکاپو افتادند تا از فناوری فرهنگی استفاده کنند؟

دلیل آن این است که فناوری فرهنگی جزء ۶ فناوری پیشران در کشور کره جنوبی در نظر گرفته شده است و دولت کره جنوبی به شدت آن را حمایت میکند. بقیه فناوری های پیشران فناوری اطلاعات، فناوری نانو، زیست فناوری، فناوری های محیط زیستی و فناوری های فضایی هستند.

نتایج اثر بخش فناوری فرهنگی و موفقیت های چشم گیری که موج کره ای داشت انگلیس، آلمان، ترکیه، استرالیا و… را به تکاپو واداشت تا این علم را بیاموزند. کشور ما هم وقتی به اهمیت این فناوری پی برد این فناوری را در سند نقشه جامع علمی جزو فناوری های با الویت الف (بالاترین الویت) در نظر گرفت… بماند که!!!!!!

اگر به سریال های کارآفرینی علاقه مند هستید کلاس ایته وون(۲۰۲۰)با بازی پارک سئو جون واسه شماست!

افرادی که این علم را فرا می گیرند می توانند محتوا، سریال، فیلم، موسیقی و یا بازی های بسیار جالبی بسازند و از طریق آن کارآفرینی کرده و فرهنگ خودشان را به جهان و جوامع معرفی کنند.

مثال از نحوه تولید محتوا، ارایه و پلن های بیزینسی، فرهنگی و توریستی کره ای ها و استفاده از فناوری فرهنگی بسیار زیاده که در این پست بهش اشاره ای کردم و می تونید بخونیدش.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *