قوانین اسکرین تایم برای کودکان

کودکان بیشتر از هر زمان دیگری – و در سنین پایین تر – وقت خود را با فناوری های دیجیتال می گذرانند. برخی گروه ها مانند آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای محدود کردن زمان نمایش یا اسکرین تایم دستورالعمل های زمانی مختلفی در نظر گرفته اند.

اما واقعیت این است که هیچ دستورالعمل درستی وجود ندارد که بگوییم چقدر زمان کودکان شما می تواند پای یک رسانه صرف کند! آنچه مهمتر است کیفیت رسانه های کودکان، هماهنگی آن رسانه با سبک زندگی خانواده و نحوه تعامل کودکان با آن ها.

رایانه ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند دستگاه های چند منظوره ای هستند که می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.درست است که وقت گذراندن بیش از حد بر روی کار با این ابزارها و سبک فعالیت های نشستنی باعث چاقی در کودکان شده و یک خطر جهانی محسوب می شود.

اما به سادگی نمی توان یک زمان مشخص برای استفاده از این ابزارها در نظر گرفت. بر اساس پژوهش ها این زمان بندی ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • استفاده منفعل: تماشای فیلم یا نمایش ، خواندن و گوش دادن به موسیقی
  • استفاده تعاملی: بازی کردن و مرور اینترنت
  • ارتباطات: چت تصویری و استفاده از رسانه های اجتماعی
  • تولید محتوا: تولید هنر دیجیتالی یا موسیقی و…

واضح است که تفاوت های زیادی بین این فعالیت ها وجود دارد. اما همانطور که بسیاری از آنها می توانند ارزشمند باشند، هنوز هم برای رشد سالم بچه ها مهم است که زندگی آن ها را با تجربیات غنی آفلاین متعادل کنید. این نکات می تواند به شما کمک کند:

  • به نحوه رفتار بچه هایتان در حین تماشای تلویزیون ، بازی های ویدیویی یا معاشرت آنلاین توجه کنید. اگر آنها از رسانه های با کیفیت و متناسب با سن استفاده می کنند، ورفتار آن ها مثبت است و اگر زمانی که با ابزارهای دیجیتالی می گذرانند با زمانی که صرف فعالیت های سالم و بدون حضور این ابزارها است، جای نگرانی نیست.
  • اگر نگران استفاده زیاد از رسانه هستید، برنامه و زمانبندی را در نظر بگیرید که برای خانواده شما مناسب است. این می تواند شامل محدودیت های هفتگی اسکرین تایم، محدودیت در نوع ابزارهایی که بچه ها می توانند استفاده کنند و راهنمایی در مورد انواع فعالیت هایی که می توانند انجام دهند یا برنامه هایی که می توانند تماشا کنند، باشد. مطمئن شوید که از ورودی هایی که بچه ها دارند استفاده کنید تا طرحی که می ریزید سواد رسانه ای و خودتنظیمی را به آن ها آموزش دهد. از این فرصت برای فهیدن اینکه آنها دوست دارند چه چیزی را تماشا کنند استفاده کنید، اپلیکیشن ها و برنامه های جدید را به آن ها معرفی کنید و در هفته یک شب را برای تماشای یک فیلم به صورت خانوادگی در نظر بگیرید.

دستورالعمل های AAP که در اکتبر ۲۰۱۶ منتشر شد، برای کودکان زیر ۲ سال زمانی را برای اسکرین تایم آن ها در نظر می گیرد که باید حتما با مشارکت والدین باشد. به صورت خلاصه:

  • اختصاص اسکرین تایم برای کودکان زیر ۱۸ ماه فقط و فقط باید برای تماس های تصویری باشد.

  • اگر می خواهید رسانه ای را به کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماه معرفی کنید حتما برنامه های با کیفیت بالا را پیدا کنید و آن ها را با هم تماشا یا بازی کنید.

  • استفاده از رسانه را برای کودکان ۲ تا ۵ سال به یک ساعت در روز محدود کنید.

  • یک برنامه خانوادگی استفاده از رسانه های دیجیتال که قوانین سازگاری دارد، داشته باشید و بچه های بزرگتر را ملزم به اجرا آن کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *