معرفی آزمون مهارت های اجتماعی و عاطفی

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یا (OECD) Organization for Economic Co-operation and Development سازمانی بین‌المللی است که دارای ۳۵ عضو متعهد به اصول دموکراسی و اقتصاد آزاد است.

یکی از مطالعات بین المللی که این سازمان انجام می ­دهد آزمون مهارت های اجتماعی و عاطفی (Social and Emotional Skills) است و هدف آن شناسایی و ارزیابی شرایط و شیوه هایی است که باعث تقویت یا مانع پیشرفت مهارت­های اجتماعی و عاطفی در دانش آموزان ۱۰ و ۱۵ ساله می­شود.

تحقیقات نشان می­دهد که هم مهارت های شناختی و هم اجتماعی و عاطفی باعث بهبود نتایج زندگی در سطح فردی و اجتماعی می­شود. هم اکنون اطلاعات قابل توجهی در مورد رشد و توسعه مهارت های شناختی در افراد وجود دارد، اما در مورد مهارت های اجتماعی و عاطفی با کمبود اطلاعات مواجه هستیم.  

بعنوان مثال ما نیازمند پژوهش های بیشتری در این زمینه ها هستیم:

  • چگونگی رشد مهارت­ های اجتماعی و عاطفی در دوران کودکی و نوجوانی
  • چگونگی پیشرفت این مهارت­ها در محیط ­های مختلف فرهنگی و آموزشی
  • سیاست­ ها و شیوه­ های موثر در تقویت این مهارت ها
  • فهم اینکه چگونگه، چه موقع و تحت چه شرایطی باید چنین سیاست­ ها و شیوه­ هایی را برای حمایت بهتر از دانش آموزان به کار برد.

اهداف سنجش مهارت­های اجتماعی و عاطفی  چیست؟

  • اطلاعاتی در مورد مهارت های اجتماعی و عاطفی دانش ­آموزان در شهرها و کشورها ارائه شود.
  • شناسایی عوامل موجود در محیط ­هایی چون خانه، مدرسه و همسالان که مانع یا باعث پیشرفت مهارت­ های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان می شوند.
  • بررسی اینکه گستره تاثیر زمینه­ هایی چون سیاست، فرهنگ و اجتماع و اقتصاد بر این مهارت ها چقدر است.

سازه مهارت های اجتماعی و عاطفی از چه مولفه هایی ساخته شده ­است؟  

“مهارت های اجتماعی و عاطفی” با مهارت های شناختی چون خواندن و نوشتن و یا حساب متفاوت است. تمرکز مهارت­ های اجتماعی و عاطفی بر روی توانایی افراد در پردازش اطلاعات نیست، بلکه عمدتا در مورد موارد زیر است:

  • افراد چگونه احساسات خود را مدیریت می­کنند،
  • افراد  چگونه خود را درک می­کنند
  • و افراد چگونه با دیگران تعامل می­کنند.

به منظور سنجش این مهارت­ ها، این پژوهش از چارچوبی شناخته شده در حیطه مهارت­ های اجتماعی و عاطفی – با نام از مدل Big Five بهره­ می­ برد. این مدل، شامل گروهی از مهارت ­های اجتماعی و عاطفی مرتبط بهم است که در پنج حوزه گسترده قرار دارند. به عنوان مثال، حوزه همکاری شامل همدلی، اعتماد و همکاری است. صرف نظر از نشان دادن شباهت­ های متقابل، این گروه­بندی­ ها همچنین ملاحظات منظم، جامع و متعادل به مهارت های اجتماعی و عاطفی در افراد را تضمین می­ کنند. از میان ۱۹ مهارتی که در سال ۲۰۱۸، در پژوهش آزمایشی مورد ارزیابی قرار گرفت، مجموعه ­ای گسترده و متعادل از ۱۵ مهارت برای مطالعه اصلی بر اساس سه فاکتور خط­ مشی­ های مرتبط، اعتبار و روایی، انتخاب شد. دو شاخص، یعنی یک مهارت ترکیبی (خودکارآمدی) و نیز انگیزه موفقیت هم در این پژوهش درنظر گرفته شدند که از مواردی که برای سنجش سایر مهارت ­ها در ارزشیابی استفاده می­شوند، ایجاد شده ­اند.

چگونه این مهارت مورد سنجش قرار می گیرد؟

این مطالعه به صورت لحظه ای از دو گروه از دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه، در سنین ۱۰ و ۱۵ سالگی انجام می­ شود. این مطالعه به سنجش مستقیم مهارت­ های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان می­ پردازد. همچنین از والدین، معلمین و مدیران مدارس به جهت فهم زمینه ­هایی چون خانه و مدرسه که در آن ­ها  این مهارت­ ها رشد می­ کنند، اطلاعات کسب می­ کنند.

مطالعه از  یک روش مثلثی برای ارزیابی مهارت­ های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان استفاده­ می­ کند. به طور خاص، در هنگام ارزیابی مهارت ­های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان، ما اطلاعات را از سه منبع جداگانه اطلاعات، ترکیب می ­کنیم: گزارش هایی که توسط خود دانش آموزان، والدین و معلمان آنها تهیه شده است. این سه گوشه­سازی به دلایل مختلف، بخش مهمی از مطالعه است.

اول، جمع آوری اطلاعات از منابع و محیط­های مختلف، باعث بهبود بازنمایی و درک رفتارهای دانش آموزان در محیط­هایی که در سنین بچه­ های مدرسه ای مهم است، می­ شود. دانش آموزان ممکن است در محیط ­های مختلف، رفتارهای متفاوتی داشته باشند. انتخاب اطلاعات فقط از یکی از این محیط­ ها ممکن است تا حدودی باعث جهت­ گیری مهارت­ های اجتماعی و عاطفی دانش ­آموزان شود. علاوه بر این، کسب اطلاعات از والدین و معلمان به ما این امکان را می­ دهدکه خطای اندازه گیری در خود گزارش دهی ها را  چون مطلوبیت اجتماعی و درک غیر واقعی از خود را کنترل کنیم.

انواع ابزارهای ارزشیابی

ابزار سنجش این پژوهش، گزارش ­های فردی (دانش آموز)، دیگران (والدین و معلمان) درباره رفتارها، افکار و احساسات دانش آموزان در مورد رفتارهای معمولی، احساسات و تفکراتشان است. هر سه پاسخ ­دهنده به مواردی مشابه پاسخ می­ دهند، اما معلمان فقط در هر مقیاس ارزشیابی سه مورد دارند، در حالی که دانش آموزان و والدین در هر مقیاس هشت مورد دارند.

سؤالات / موارد به صورت جمله­ های ساده­ هستند. مانند “من دوست دارم چیزهای جدید را یاد بگیرم”(موردی که خلاقیت دانش آموزان را ارزیابی می کند).و “من حتی در مواقع پرتنش آرام می مانم” (مورد ارزیابی مقاومت در برابر استرس).

پژوهش، از مقیاس ۵ طیفی لیکرت (موافق / مخالف) استفاده می­کند. رنج پاسخ­ها  از ۱ – کاملاً مخالف تا  ۵ – کاملاً موافق است. تمامی ۱۵ مقیاس ارزشیابی از لغات مثبت و منفی در سوالات استفاده می­کنند. این روش­ها بیشتر در ارزیابی مهارت­های اجتماعی و عاطفی استفاده می­شوند زیرا راهی برای جمع آوری ساده و کارآمد اطلاعات از تعداد زیادی از پاسخ دهندگان را فراهم می­ کند، همچنین مقرون به صرفه هستند و به سادگی می­توان آن­ها را مدیریت کرد، تولید نتایج مداوم دارند و در بسیاری از موارد تقریب بالایی از اهداف موردسنجش ارائه می ­دهند.

چگونگی جمع آوری اطلاعات

این مطالعه اطلاعات مربوط به پیشینه دانش آموزان و والدین آنها و همچنین محیط های یادگیری خانواده، مدرسه و اجتماع را از طریق چهار پرسشنامه متنی که برای دانش آموزان، والدین، معلمان و مسئولان مدرسه تهیه شده ­است، جمع آوری می­کند.

پرسشنامه های زمینه ­ای با هدف جمع آوری مناسب­ ترین اطلاعاتی که بر رشد مهارت ­های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان تأثیر می گذارد، استفاده می­ شود. زیرا آن­ها مطابق با ویژگی ­های این مطالعه هستند که بیشتر سعی به پاسخگویی به مداخلات خط مشی و تطبیق روش ­های تدریس دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *