نمونه هایی از تکالیف اصیل

اولین باری که یک تکلیف اصیل را طراحی کردم ۷ یا ۸ سال پیش بود. آن زمان دقیقا نمی دانستم تکلیفی که طراحی کردم نامش یک تکلیف اصیل یا واقعی است. فقط می خواستم دختران کوچکی که با آنها کلاس داشتم “هوش تحلیلی” قوی تری داشته باشند! و می دانستم برای محقق شدن این هدفم آنها را باید نمونه های واقعی که در زندگی روزمره شان رخ می دهد رو به رو کنم تا مجبور باشند دست به قضاوت بزنند و استدلال کنند.

مراحل طراحی یک تکلیف اصیل زمان بر است و نیاز به صرف وقت و خلاقیت دارد.ممکن است بسیاری از معلمان و اساتید بخاطر کمبود وقت از انجام این کار صرف نظر کنند اما دیدن چهره های رضایت بخش یادگیرندگان و بازخوردی که ایشان به شما می دهند ارزش این وقت گذاشتن را دارد، مطمئن باشید!

از نظر من بهترین راه برای اینکه به طراحی چنین فعالیت هایی علاقه مند شویم این است که در رابطه با موضوعاتی که به شدت خودمان به آن ها علاقه مند هستیم طراحی هایمان را شروع کنیم.

مثلا من برای بهبود هوش تحلیلی بچه ها فعالیتهای اصیلی بر اساس فیلم ها و انیمیشن هایی که خودم آن ها را دوست داشتم، طراحی کردم. از آنجایی که از طریق شروع به یادگیری نحوه طراحی یک فعالیت اصیل کردم توانستم در این زمینه خیلی موفق تر باشم.

ضمن اینکه افراد برای طراحی تکالیف اصیل میتوانند با هم دیگر گروه شوند، ایده های همدیگر را بشنوند و آن ایده ها را پخته تر کنند و برای هر کتاب چند فعالیت اصیل با کمک همدیگر طراحی کنند و در کلاس هایشان اجرا کنند. چرا که نه؟!

مراحل اصلی طراحی یک تکلیف اصیل شامل ۴ بخش زیر است:

مراحل طراحی یک تکلیف اصیل

در زیر هم یک نمونه تکلیف اصیل برای درس مطالعات اجتماعی پایه چهارم می توانید ببینید که آن را خودم طراحی کرده ام.

امیدوارم با دیدن آن ایده های خیلی خوبی به ذهنتان برسد.

در ادامه می توانید چندین تکلیف اصیل دیگر را دانلود کرده و استفاده کنید.

تکلیفی برای حجم… در فایل زیر یک تکلیف سنتی و یک تکلیف اصیل برای آموزش حجم خواهید دید.

این تکلیف هم از کتاب یادگیری پایدار آمده است که برای آموزش برنامه ریزی طراحی شده است.

نظر شما در مورد این تکالیف چیست؟ 🙂

در این پست می توانید انواع تکالیف اصیل و نحوه پیدا کردن آن ها اطلاعاتی کسب کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «نمونه هایی از تکالیف اصیل»

  1. ممنون از نمونه‌های بسیار خلاقانه، تحلیلی، عالی، جامع و باکیفیتی که‌ طراحی کردید👏
    مطمئنا جايگاه این‌گونه تکالیف در آموزش و یادگیری دانش‌آموزان خالی ‌است، و از آنجایی که آشنايی کمی با این گونه تکالیف داریم(هم معلمان، هم دانش‌آموزان) پذیرش و انجام آنها در وهله‌ی نخست، سخت به نظر می‌رسد ولی با تمرکز بر این روش و راهنمایی های اولیه، می‌توان یادگیرندگان را راغب‌تر نمود.
    در نهایت اینکه برای پاسخ به این گونه سؤالات و تکالیف اصیل، ابتدا بایستی تکالیف معمولی داده شود تا دانش آموز مفهوم را فرا بگیرد و با تمرین و تکرار یاد بگیرد و درنهایت، در حل و پاسخگویی تکالیف اصیل از آنان استفاده کند. تکالیف معمولی پیش نیاز فهم و انجام تکاليف اصیل هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *