چگونه هوش مصنوعی را به بچه ها توضیح دهیم؟

نویسنده Sherol Chen

تصویر کنید که یک نوجوان هستید و والدینتان به تازگی شما را در یک دوره تابستانی هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرده اند. شما تنها نام ربات ها را شنیده اید و اصلا نمی دانید هوش مصنوعی چیست. با این حال، بزرگترها فکر می کنند روزی همه چیز مجهز به هوش مصنوعی خواهد شد، بنابراین بهتر است از همین حالا درباره اش یاد بگیرید.

اولین روز کلاس، مربی شما بازی Pac-Man را اجرا می کند و می پرسد: بچه ها تا حالا کسی این بازی را انجام داده است؟

بازی؟!

برای لحظه ای در اینترنت دنبال بازی های جدید و جالب تر می گردید. با این حال الان سر کلاس هستید پس باید به کلاس توجه کنید. با ناراحتی تماشا می کنید که Pac-Man با یک گلوله به دیواره برخورد می کند. سپس مربی می گوید ، “Pac-Man را فراموش کنید، بنظر شما از مشاهده Pinky ، Blinky ، Inky و Clyde چه چیزی می توان یاد گرفت؟”

اما چگونه می توان دانش آموزان را علاقه مند به یادگیری هوش مصنوعی کرد؟

کنجکاوی و استقامت

بسیاری از دانش اموزان بدون داشتن امکانی برای پرورش کنجکاوی واستقامت از یادگیری علوم کامپیوتر دوری می کنند.

سه راه برای ایجاد این دو عامل وجود دارد:

  • انگیزه هایی از تاریخ: “چرا”. به آنها زمینه و انگیزه های تاریخی مربوط به فناوری را که روزانه از استفاده می کنند، بدهید ، اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان کامل بفهمند که این دستگاه ها و اختراعات سال ها قبل فقط یک ایده دیوانه وار بودند که کسی رویای آن را در سر می پروراند.

  • کنجکاوی مولد: “آن چیست”. دانش آموزان را تشویق کنید که سوالات درستی از نوع “چرا؟” ، “چه؟” و “چگونه؟” بپرسند. با استفاده از داستان و مفاهیمی که برایشان آشنا است آنها را به سمت سوالات درست هدایت کنید.

  • ایده هایی که ارزش تحقق دارند: “چگونه”. به آنها نشان دهید که از چه راهی می توانند رویا پردازی کنند، البته تأکید کنید که اگر این کار واقعاً واضح و آسان بود، تا بحال کسی این کار را انجام داده بود.

انگیزه: “چرا رایانه ها وجود دارند؟”

به طور معمول، دانش آموزان ممکن است بگویند رایانه ها به این دلیل وجود دارد چون انسان ها تنبل و بی حوصله است. شگفت آور است که با دانش آموزان زیادی مواجه می شویم که هرگز از آنها پرسیده نشده است که چرا و چگونه این وسایل روزمره دارند؟ برای نشان دادن انگیزه های تاریخی فناوری، چطور است تریلتری از بازی تقلید (The Imitation Game) را برای دانش آموزان پخش کنید؟

بازی تقلید (به انگلیسی: The Imitation Game) یک فیلم هیجان انگیز و یک درام تاریخی آمریکایی در سال ۲۰۱۴ است که بر اساس زندگی نامه آلن تورینگ ساخته شده است. در این فیلم بندیکت کامبربچ نقش آلان تورینگ، رمزنگار انگلیسی را بازی می کند که رمزهای اطلاعاتی آلمان را برای دولت انگلیس در طول جنگ جهانی دوم رمزگشایی کرد.

سوالاتی که پس از مشاهده این فیلم می توانید از بچه ها بپرسید:

  • چرا آنها به ماشین های بهتری نیاز داشتند؟
  • قبل از اینکه فناوری انجام این وظایف را داشته باشیم، این وظایف چگونه انجام می شد؟
  • چگونه چیزی را که هنوز وجود ندارد، تصور کرده و می سازید؟

با این کار بچه ها درک می کنند توسعه دهندگان، خالقان و مخترعان زمانی مثل آن ها بچه بودند.و با این روش می توانیم آن ها را تشویق کنیم که خودشان را جای آلن تورینگ تصور كنند.

کنجکاوی: “هوش مصنوعی چیست؟”

وقتی از بچه ها می پرسید هوش مصنوعی چیست؟ معمولا پاسخی معمول را دریافت می کنید. آن ها می گویند مثلا “ربات ها و بر خی چیزها” هوش مصنوعی است. در این حالت می توانید به آن ها بگوئید: گاهی وقت ها اینکه بدانیم یک کانسسپت چه چیزهایی نیست راحت تر به ما کمک می کند تا آن را بفهمیم.

کنجکاوی آن ها را می توانید با پرسیدن این سوال ها برانگیزید:

  • آیا یک سنگ هوش مصنوعی دارد؟
  • آیا قلم من هوش مصنوعی دارد؟
  • آیا این قیچی ها هوش مصنوعی دارند؟
  • آیا سگ دارای هوش مصنوعی است؟
  • آیا یک انسان دارای هوش مصنوعی است؟

“آیا معلم ریاضی شما هوش مصنوعی دارد؟” این سوال خنده دار است و مهم نیست دانش آموزان اهل کجا باشند، همه شان لبخندی به لب می آورند. اما می توان ادامه داد: “معلم شما می تواند روباتی باشد که به جای خوابیدن از طریق کابل های برق شارژ می شود!”

ما می خواهیم دانش آموزان این عادت را داشته باشند که سوالاتی مانند “مصنوعی” و “هوش” را بپرسند. این تمرین را می توان به این گونه اجرا کرد: “مصنوعی چیست؟” و ، به طور جداگانه ، “هوش چیست؟”

بنابراین ، هوش مصنوعی چیست؟ پاسخ های دیگری که ممکن است بگیرید: “رایانه هایی که فکر می کنند” یا “ماشین های هوشمند”. این پاسخ ها سطحی اما مناسب هستند. توضیح مفهوم “مصنوعی” تا حدودی آسان است (وسایل ساخته شده توسط بشر: مانند رایانه ها، ماشین آلات، فناوری و غیره). با این حال ، با پرسیدن، “هوش چیست؟” بحث را پیچیده تر می کنید.

برای اینکه بچه ها را به جهت مناسب حرکت دهید، ممکن است یک سری سوال بپرسید: “خوب پرواز مصنوعی چطور؟” “این چیست؟” “آیا پرندگان پرواز مصنوعی دارند؟” “چرا که نه؟” “پرواز چیست؟” “اگر من یک توپ کاغذی بیندازم، آیا این مبارزه است؟” “اگر هواپیمای کاغذی باشد چه؟” “از کجا حتی ما می دانستیم پرواز یک چیز مهم است؟” “چگونه سرانجام پرواز مصنوعی را اختراع کردیم؟” (با الهام از مقاله ای در مورد مرغ دریایی شمال اروپا ، ۱۹۹۰).

مشابه آنچه در مورد پرواز پرسیدیم، می توانیم بپرسیم که کجا می توانیم از هوش استفاده کنیم؟ به طور خلاصه، از آن ها بپرسید: “انسان بودن به چه معناست؟” در نهایت اگر بچه ها بتوانند منظور ما را از هوش بگویند و طرحی را برای ساخت آن ارایه دهند، به درک جامد و عملی از هوش مصنوعی رسیده اند.

در این بخش می توانید فیلم A.I. Artificial Intelligence را با آن ها تماشا کنید.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۰۱ است. که در آینده و پس از تغییرات آب و هوایی رخ می دهد. داستان را دیوید (Osment) روایت می کند که یک پسر اندرویدی منحصر به فرد با توانایی دوست داشتن است.

https://youtube.com/watch?v=_19pRsZRiz4

ایده: “چگونه می توان ماشین های بهتری ساخت؟

در مرحله بعدی، از بچه ها بخواهید که برای انجام یک تمرین قلم و کاغذ خودشان را آماده کنند. من به آن ها بگوئید در ستون A، مواردی که کامپیوترها از انسان ها بهتر هستندو در ستون B، تمام مواردی که انسان ها بهتر از کامپیوتر ها هستند را بنویسند. است.

پاسخ ها ممکن است به طور کلی به شرح زیر باشد:

  • رایانه ها سریع تر هستند، در ریاضی بهتر هستند ،بارها و بارها یک کار را بدون خستگی می توانند تکرار کنند، نیازی به خواب و غذا خوردن نیستند ، در جستجو و به خاطر سپردن چیزها بهتر هستند و در برقراری ارتباط بهتر هستند.
  • انسان ها در احساسات بهتر هستند، آن ها خلق می کنند، اصیل هستند ، بداهه گویی دارند، غذا می خورند،دستشویی می روند …

خوب، بچه ها معمولاً در ابتدا به چیزی که می خوایم ممکن است اشاره نکنند، بنابراین، می توان این تصویر را به آن ها نشان داد و از آن ها خواست تا به شما بگویند آن چیست، چرا مفید است و چه ربطی به رایانه ها دارد.

بی تردید بچه ها به زودی می فهمند که انسان ها کاملاً در دیدن، شنیدن، بوئیدن، چشیدن و لمس کردن ماهر هستند.

هنگامی که ویژگی های مختص به آدمی چون حرکات، زبان و طریقه یادگیری او را درک کنیم می توانیم متوجه ارتباطی بین ویژگی های انسانی و اختراعات جدید هوش مصنوعی در این حوزه شویم. مثلا:

  • هوش مصنوعی که باورپذیر است و احساساتش را به نمایش در می آورد.
  • ماشین هایی که دارای خلاقیت رایانشی هستند.
  • ماشین هایی که محتوای رویه ای تولید می کنند.
  • بینایی ماشین
  • روباتیک
  • تولید و درک زبان طبیعی
  • یادگیری ماشین

قبل از وجود ماشین ها، تمام مواردی که در ستون A بیان شده در زیر ستون B قرار داشت. اما به مرور زمان ما درک عمیق تری از اینکه چرا ماشین ها باید بهتر شوند در چه چیزی می توانند بهتر باشند و چگونه باید بهتر شوند پیدا کردیم.

می توانیم با نشان دادن این ویدئوهای از بچه ها سوالات زیر را بپرسیم:

  • LEGO Sudoku Bot: کامپیوترها یا انسانها در سودوکو بهتر هستند؟
  • Pancake Bot: آیا کامپیوترها در ساخت پنکیک بهتر عمل می کنند؟
  • Robot Dog: آیا کامپیوترها در حرکت بهتر عمل می کنند؟
  • Robot Arm: گرفتن چیزی بهتر است؟
  • Google Self-Driving Cars: در مورد رانندگی چطور؟

و در نهایت می توانید توضیحات مقدماتی که در مورد هوش مصنوعی دادید را با زبان، باورپذیری و یادگیری ماشین پایان دهید. چگونه یادگیری ماشین را برای بچه ها توضیح دهید؟باید یک پست مختص به ان برایتان ترتیب بدهم! پس صبور باشید 🙂

همچنین، می توانید از بعضی از قسمت های فیلم Her استفاده کنید. البته باید مراقب باشید و قسمت هایی که مختص بزرگسالان است را رد کنید. 🙂

Her تریلر خوبی برای نمایش دارد، زیرا بچه ها همین الان هم می توانند با تلفن همراه خود صحبت کنند و از او چیزهایی بپرسند. مثلا اگر از گوشی موبایل خود بپسند که صدای یک روباه چگونه است مطمئنا برای آن ها شروع به جستجو می کند. شما می توانید با استفاده از این فیلم به بچه ها نشان دهید که چگونه هم سازندگان فیلم و هم مهندسان از خود می پرسند که چگونه کامپیوترها می تواند بهتر باشد. بچه ها وقتی داستان های مختلفی را تماشا می کنند، می خوانند یا می شنوند شروع به الهام گرفتن یا انتقاد کردن از آنها و بیان نظرات بهتر می کنند.

او یک فیلم درام علمی-تخیلی عاشقانه آمریکایی است که در سال ۲۰۱۳ به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی اسپایک جونزه ساخته شده است. این فیلم داستان زندگی تئودور تومبلی (خواکین ققنوس) را دنبال می کند، مردی که با سامانتا (اسکارلت جوهانسون)، یک سیستم عامل رایانه هوشمند (که از طریق صدای زن شخصیت داده می شود) ارتباط برقرار می کند.

همچنین می توانید ویدئویی از کارا را به بچه ها نشان دهید. Kara یک فناوری PS3 بصری خیره کننده و احساسی است که در مورد یک اندروید صحبت می کند که به ویژگی “خودآگاهی” می رسد.

همچنین می توانید در مورد موارد دیگری که کمتر علمی تخیلی هستند هم صحبت کنید:

  • دموی پروژه Natal Milo : آیا ابن پروژه واقعی است یا خیر؟
  • Cleverbot vs Cleverbot: شاید واقعیت بیشتر شبیه این باشد؟
  • Facade: و یا این پروژه

در آخر می توانید، از بچه ها بخواهید ادای یک ربات را که هوش مصنوعی دارد در بیاورد و کمی جنبه سرگرمی و فان بودن را به ماجرا بدهید.

اما در انتهای معرفی هوش مصنوعی آیا به بچه ها بگوئیم که هوش مصنوعی دقیقا چیست؟

نه واقعا. شما یک سری فیلم و یدئو به آن ها نشان داده اید و این وظیفه آن ها است تا این نقاط را به همدیگر متصل کنند. از نظر من،تعریفی که شما از هوش مصنوعی می دهید به اندازه جامعه ای که در آن قرار دارید معنی دار است و آنچه ترجیح می دهم اینست که بچه ها را به کنجکاوی مادام العمر در مورد معنای انسان بودن و اینکه چگونه می توانیم در این زمینه بهتر باشیم، تشویق کنیم.

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه هوش مصنوعی را به بچه ها توضیح دهیم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *