تکالیف اصیل

همیشه دوست داشتم که معلمان و اساتیدم در کلاس های درس و دوره های مختلف، تکالیفی به من محول کنند که علاوه بر به چالش کشیدنم آن ها را دوست داشته باشم و با زندگی ام هم مرتبط باشند. اما متاسفانه برایم این فرصت ها در طی تحصیلم خیلی کم برایم شد. این موضوع مرا به شدت آزار می داد و همیشه در پی راهی بودم تا برای یادگیرندگانم تکالیف بهتری در نظر بگیرم.

اولین باری که یک تکلیف اصیل را طراحی کردم ۱۲ سال پیش بود. آن زمان دقیقا نمی دانستم تکلیفی که طراحی کرده ام نامش یک تکلیف اصیل یا واقعی است. فقط می خواستم دختران کوچکی که با آنها کلاس داشتم “هوش تحلیلی” قوی تری داشته باشند! و می دانستم برای محقق شدن این هدفم آنها را باید نمونه های واقعی که در زندگی روزمره شان رخ می دهد رو به رو کنم تا مجبور باشند دست به قضاوت بزنند و استدلال کنند.

اما یک تکلیف اصیل چگونه تکلیفی است؟

یک تکلیف اصیل، نوعی از ارزشیابی است که به متخصصان آموزشی کمک می‌کند تا دانش و مهارت یادگیرندگان را از طریق اشکال معتبر، گوناگون، به روز و شخصی‌تر، در زمینه دنیای واقعی بسنجند و در صورت نیاز آموزش خود را مطابق با بازخورد کسب شده، اصلاح و بهبود بخشند

هدف یک تکلیف اصیل چیست؟

هدف یک تکلیف اصیل، توسعه دانش و مهارت حل مسئله است بگونه‌ای که بتوان آن را به زمینه‌های دنیای واقعی منتقل نمود. به همین دلیل این نوع از تکالیف دانش آموز را در عمل با مسایل و فعالیت­های گوناگونی درگیر می­کند که در بافت­ زندگی واقعی و بیرون از مدرسه رخ می­دهد. در این نوع تکالیف، فرد باید از آنچه که در کلاس درس آموخته است برای حل چالش مدنظر بهره بگیرد. از این نوع تکالیف چه در حین آموزش (ارزشیابی تکوینی) و چه در انتهای آموزش (ارزشیابی پایانی) می‌توان استفاده کرد.

تفاوت تکالیف اصیل با تکالیف معمولی

  • بر خلاف تکالیف معمولی که فقط به پاسخ های صحیح نیاز دارند؛ تکالیف اصیل به محصول و/ یا عملکرد با کیفیت و دلیل  نیاز دارند. باید ارزیابی کرد که آیا دانش آموز می‌تواند پاسخ‌ها را توضیح دهد، اعمال کند، خود را تطبیق دهد یا برای پاسخ‌هایش دلیل بیاورد؟‌ نه اینکه تنها درست بودن پاسخ‌ها را با استفاده از حقایق سنجید.

  • تکالیف معمولی برای اطمینان و اعتبار، باید از قبل نامشخص باشند، اما تکالیف اصیل تا آنجا که ممکن است از قبل مشخص هستند. وظایف، معیارها و استانداردهایی که براساس آن کار قضاوت می­شود قابل پیش بینی و مشخص هستند. مانند یک قطعه برنامه، نمایشنامه، موتوری که باید مشکلش رفع شود، دادن پیشنهادی به یک مشتری و غیره.

  • تکالیف معمولی فاقد زمینه­های واقعی هستند و محدویت­های فعالیت‌های موجود در دنیای واقعی را ندارند. در حالی که تکالیف اصیل، نیاز به استفاده از دانش در دنیای واقعی دارند. دانش آموزان باید تاریخ، علوم و… را انجام دهند. توانایی اجرا در یک محیط شبیه سازی شده واقعی یا استفاده واقعی از دانش داشته باشند.

  • تکالیف معمولی که ساده شده­اند تا بتوان با اطمینان نمره­گذاریشان کرد، اما تکالیف اصیل شامل معیارها و استانداردهای پیچیده هستند. تکلیف شامل جنبه­های مهم عملکردی و/ یا چالش­های اصلی حوزه مورد مطالعه است.

  • تکالیف معمولی یک بار انجام می­شوند و به تولید نمره می­انجامد، اما تکالیف اصیل تکراری هستند و شامل فعالیت­های ضروری، ژانرها و استانداردهای لازم مکرر هستند. این کار به منظور آشکار کردن این مسئله طراحی شده است که آیا دانش آموز در طول زمان به تسلط واقعی و کامل رسیده است یا خیر

انواع تکالیف اصیل

تکالیف اصیل شامل سه دسته اصلی محصولی، عملکردی و پاسخ ساخته هستند.

تکالیف اصیل شامل سه دسته اصلی زیر هستند:

  • محصولی
  • عملکردی
  • و پاسخ ساخته

تکالیف اصیل پاسخ ساخته در یک زمان کوتاه باید پاسخ داده شوند. تکالیف اصیل محصولی و عملکردی به زمان بیشتری برای تولید نیاز دارند و از نظر عمق و تجزیه تحلیلی که دانش آموز بر روی آنها انجام میدهد، سنجیده و ارزیابی می شوند.

مراحل طراحی تکالیف اصیل

مراحل اصلی طراحی یک تکلیف اصیل شامل ۴ بخش زیر است:

چطور نمونه هایی از تکالیف اصیل را سرچ کنم؟

اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چطور نمونه هایی از تکالیف اصیل را پیدا کنیم یا اینکه چطور ایده های مختلفی در این زمینه بیابیم که به طراحی یک تکلیف اصیل کمک کند.

من از کلیدواژه هایی مثل:

/ Authentic Task/ Authentic Assignment/ Authentic Assessment/Performance Task/ Hands-on tasks for

و کلید واژه های متعدد دیگری برای جستجوی نمونه ها بهره می برم. گاه هم سر به یوتیوب یا پینترست می زنم و ویدئوهای خلاقانه را می بینم. اگر سرچ انگلیسی برای شما سخت است بهتر از از گوگل ترنسلیت استفاده کنید.

آیا طراحی تکالیف اصیل ساده است؟

باید بگویم که مراحل طراحی یک تکلیف اصیل زمان بر است و نیاز به صرف وقت و خلاقیت دارد.ممکن است بسیاری از معلمان و اساتید بخاطر کمبود وقت از انجام این کار صرف نظر کنند اما دیدن چهره های رضایت بخش یادگیرندگان و بازخوردی که ایشان به شما می دهند ارزش این وقت گذاشتن را دارد، مطمئن باشید!

از نظر من بهترین راه برای اینکه به طراحی تکالیف اصیل علاقه مند شویم این است که در رابطه با موضوعاتی که به شدت خودمان به آن ها علاقه مند هستیم طراحی هایمان را شروع کنیم.

مثلا من برای بهبود هوش تحلیلی بچه ها فعالیتهای اصیلی بر اساس فیلم ها و انیمیشن هایی که خودم آن ها را دوست داشتم، طراحی کردم. از آنجایی که از این طریق شروع به یادگیری نحوه طراحی یک فعالیت اصیل کردم توانستم در این زمینه خیلی موفق تر باشم.

ضمن اینکه افراد برای طراحی تکالیف اصیل میتوانند با هم دیگر گروه شوند، ایده های همدیگر را بشنوند و آن ایده ها را پخته تر کنند و برای هر کتاب چند فعالیت اصیل با کمک همدیگر طراحی کنند و در کلاس هایشان اجرا کنند. چرا که نه؟!

وبینار تکالیف اصیل

در این وبینار رایگان که در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت آنلاین توسط گروه تدریس یاران ایران (تدریس اورژانسی سابق) برگزار شد سعی کردم تا بیشتر در مورد تکالیف اصیل، چیستی و چرایی آن با ذکر چندین مثال بپردازم. عناوین این دوره به شرح زیر هستند:

با کلیک بر روی تصویر زیر قادر خواهید بود تا ویدئو این دوره آموزشی را مشاهده کنید.

در بخش آخر این ارایه چندین مثال از تکالیف اصیل را برایتان آورده ام تا بدانید که چگونه یک تکلیف یا وظیفه اصیل را برای یادگیرندگانتان طراحی کنید.

البته داخل بسته اورژانسی هم سه مورد دیگر تکلیف اصیل قرار داده ایم تا نمونه های بیشتری در اختیار داشته باشید. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه می خواهید در پایان همین پست برایم ایمیلتان را کامنت بگذارید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیرم. 🙂

1 دیدگاه دربارهٔ «تکالیف اصیل»

  1. دقیقا همینطوره
    معمولا در مراکز آموزشی و دوره های تحصیلی همچنان از همان روشهای قدیمی تکالیف استفاده میکنن و خلاقیت یا راهکارهای جدیدی ارائه نمی دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *