BYJU’S غول استارتاپی هند

BYJU’S بزرگترین استارتاپ آموزشی هند و یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فناوری‌ پیشرفته آموزشی در جهان است. بیش از۵۰ میلیون کاربر، اپلیکیشن BYJU’S را بر روی تلفن همراه خود نصب دارند. این شرکت تدریس آنلاین یک به یک دروس مدرسه‌ای، دانشگاهی و آزاد را به زبان انگلیسی در دستور کار خود قرار داده است. به تازگی هم ویدئوهای آموزشی آن به چند زبان رایج محلی در هندوستان صدا گذاری شده است تا افراد بیشتری به خدمات آموزشی این شرکت دسترسی پیدا کنند. همچنین، دو بخش کودکان پیش از دبستان (با همکاری شرکت دیزنی هند) و مدارس آینده  BYJU’Sرا با هدف آموزش مهارت‌های جدیدی چون کد نویسی و جهانی کردن فعالیت‌هایش معرفی کرده است. 

ماموریت BYJU’S حرکت از سیستم آموزشی مورد انتقاد هند به سمت پرورش یادگیرندگان فعالی است که از همان کودکی نه تنها مفاهیم اصلی را به خوبی درک می‌کنند، بلکه به صورت درونی عاشق یادگیری هستند. بیجو راوندران خالق این شرکت برای انجام این ماموریت و برای ارایه آموزش با کیفیت و قابل دسترس، از فناوری، تجسم و خلاقیت بهره می‌برد. در این شرکت برای ایجاد یادگیری بهتر، محتوای‌های تعاملی باکیفیت، مدرسان و مربیان ماهر هندی، آزمون‌ها، تصویرسازی‌ها، تمرینات، واقعیت افزوده، یادگیری شخصی‌سازی شده، تحلیل یادگیری و انیمیشن‌های گرافیکی که به زیبایی طراحی شده‌است، بکار برده می‌شود.

دسترسی به کل امکانات اپلیکیشن مستلزم پرداخت هزینه است. شرکت BYJU’S برای اینکه دانش‌آموزان هندی بتوانند پیش نمایشی از امکانات اپلیکیشن داشته باشند یک اکانت ۱۵ روزه رایگان برای آن‌ها در نظر گرفته است. قرار است به زودی دانش‌آموزان سایر کشورها نیز بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. در حال حاضر تنها دوره‌های کدنویسی مدارس آینده BYJU’S در سطح جهانی ارایه می‌شود. والدین و دانش‌آموزان بین‌المللی برای آشنایی با دوره‌های کدنویسی و شیوه تدریس مربیان می‌توانند در یک جلسه آنلاین رایگان یک ساعته شرکت کنند. در این جلسه توانایی و مهارت‌های اولیه کودک برای شروع برنامه نویسی سنجیده می‌شود و مربی توضیحات لازم را در مورد ساعات کلاسی و نحوه آموزش و کارهای کلاسی در اختیار والدین قرار می‌دهد.

علاوه بر اپلیکیشن، می‌توان از سایت نیز برای دسترسی به برخی امکانات بهره برد. ثبت نام و کار با وب سایت BYJU’S نیز بسیار ساده است. طراحی سایت بسیار کاربرپسندانه و حرفه‌ای انجام شده است و گویای کیفیت محصولات این شرکت است. والدین برای ثبت نام تنها کافی است تا اطلاعاتی چون شماره تماس، ایمیل و استان خود را وارد کنند. مواد آموزشی بسیاری در داخل سایت لیست شده است که در دسته بندی‌های اصلی، پایه‌های ۴ تا ۱۰، دوره‌های آمادگی برای ورود به دانشکده‌های فنی و مهندسی[۱]، آمادگی برای ورود به دانشکده‌های پزشکی[۲]، خدمات اداری هند[۳]، کودکان ۶ تا ۸ سال  و مدارس آینده BYJU’S قرار می‌گیرند.

شرکت در برخی از دوره‌های آنلاین شبیه به فعالیتی مجزا است که یادگیرندگان احساس می‌کنند باید به تنهایی آن را انجام دهند. احساس جدا افتادن می‌تواند تاثیرات منفی و عمیقی بر یادگیری داشته باشد و عملکرد فرد را در کلاس‌های آنلاین تحت الشعا قرار دهد. BYJU’S برای ایجاد حداکثری حس حضور که متشکل از سه بخش روابط عاطفی، روابط باز و پاسخ‌های منسجم است از تکنیک‌های مختلفی هم در اپلیکیشن وهم در برنامه آموزش آنلاین خود بهره می‌برد.

اپلیکیشن یادگیری BYJU’S

به هر دانش‌آموز به محض نصب BYJU’S یک پروفایل مخصوص به خودش اختصاص داده می‌شود. او می‌تواند آواتار، توضیحات و اسم کاربری دلخواهی برای معرفی خودش به سایرین انتخاب کند. وقتی فرد این امکان را داشته باشد که بتواند پرسونای خود را در یک فضای آنلاین ایجاد کند آنگاه حس تعلق بیشتری نسبت به آن محیط نشان می‌دهد. مورد دیگری که به حضور اجتماعی یادگیرندگان کمک شایانی می‌کند نحوه تعامل و بیان مدرسان است. دوره‌ها با یک ویدئوی خوشامدگویی کوتاه توسط مدرس شروع می‌شود که همین مطلب باعث می‌شود افراد احساس کنند که واقعا با یک انسان در ارتباطند نه یک ماشین یا صدای ضبط شده! همچنین، یک راه مفید برای تقویت پردازش تولیدی حافظه فعال و نیز ایجاد روابط عاطفی بهتر، استفاده از زبان محاوره‌ای و اول شخص و دوم شخص مثل من، شما، ما و… است که طبق اصول چند رسانه‌ای، اصل شخصی سازی نامیده می‌شود(کلارک و میر، ۲۰۱۶). BYJU’S برای ایجاد روابط عاطفی بهتر بین مدرس و یادگیرندگان از این اصل در ویدئوهایش استفاده می‌کند. همینطور، گفتار مدرسان کاملا طبیعی، جذاب و همراه با شوخ طبعی است. در هیچ دوره‌ای خبری از مدرسان اتو کشیده و خشک وجود ندارد.

نکته دیگر این است که BYJU’S در تمامی ویدئوهای آموزشی از اصل تجسم بهره می‌برد: یادگیری زمانی بهتر رخ می‌دهد که مدرس در فیلم‌های آموزشی حرکت و پویایی دارد و احساساتش را به نمایش می‌گذارد. مدرسان هنگام توضیح مفاهیم همراه با جلوه‌های ویژه و انیمیشن‌ها حرکت می‌کنند. حالات چهره ایشان، هنگام بیان یک موضوع عجیب و غیرمنتظره، خسته کننده، ناراحت کننده و… کاملا متغیر و هماهنگ با آنچه که توصیف می‌کنند است و همین امر یادگیری را انسانی‌تر، جذاب‌تر و بیادماندنی‌تر می‌کند. در واقع مدرسان در برخی از ویدئوها همچون بازیگری در صحنه هستند.

استفاده از جلوه‌های تصویری و لایت بوردها بجای تخته وایت برد‌های معمولی، امکان دیگری است که به مدرسان کمک کرده است تا هنگام نوشتن چیزی بر روی تخته یا توضیح مساله‌ای به مخاطبان نگاه کنند و ارتباطات چشمی موثری برقرار کنند.

علاوه بر این، در اپلیکیشن BYJU’S هر یادگیرنده یک مسیر یادگیر متفاوت دارد. لذا بازخوردهایی که مربیان به هر فرد می‌دهند کاملا شخصی سازی شده و با صرف زمان صورت می‌گیرد. این بازخوردها محترمانه بوده و به گونه‌ای است که یادگیرنده را به سمت پرسش و کند و کاو و حس تعلق بیشتر تشویق کند. با این کار فرد متوجه می‌شود که یادگیری‌اش برای مربیانی که او را رصد می‌کنند مهم است و فرد احساس تعلق بیشتری به گروه نشان می‌دهد.

برنامه آموزش آنلاین BYJU’S

 معلمان در برنامه آموزش آنلاین BYJU’S نیز پرسونای خاص خود را دارند و در جلسه اول با معرفی خود و بیان دغدغه‌ها و علاقه مندی‌هایشان (نام سگ مورد علاقه، غذای محبوب و…) به یک افشای خود دست می‌زنند. افراد هرچه بیشتر درباره هم بدانند، قابل اعتمادتر و پاسخگوتر در محیط‌های اجتماعی می‌شوند.

اولین جلسه در دوره‌های آنلاین BYJU’S بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا مدرس در یک پرسش و پاسخ تصویری، با علاقه‌مندی‌ها، ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموز، سطح علمی و دغدغه‌های او مطلع می‌شود و سعی می‎کند تا یک ارتباط قوی و دوستانه‌ با او برقرار کند. تمامی معلمان، دانش آموزان را به اسم کوچک صدا می‌کنند تا نشان دهند آن‌ها را می‌شناسند.

همچنین، در کلاس‌های آنلاینی که به صورت گروهی برگزار می‌شود دانش آموزان فرصت همکاری و انجام پروژه‌های کوچک چند نفره را درست مانند کلاس‌های درس معمولی دارند. فروم‌های طراحی شده برای هر دوره امکان به اشتراک گذاشتن فعالیت‌ها و پیام‌های دانش‌آموزان و تعامل با همدیگر را فراهم می‌کند. علاوه بر این، مدرسان دانش‌آموزان را به پاسخ دادن به سوالات همدیگر دعوت می‌کنند تا یک جو مثبت یادگیری ایجاد شود.

علاوه بر این سیستم مربیان آنلاین BYJU’S پس از اتمام کلاس آماده پاسخگویی به تمامی سوالات دانش‌آموزان است. مربیان هر روز هفته ۸ ساعت در دسترس هستند تا مشکلات و مسایل دانش‌آموزان را برطرف کنند. وجود یک مربی اختصاصی برای هر فرد باعث ایجاد اعتماد بنفس در او می‌شود. این عامل منجر به این می‌شود که یادگیرندگان باور کنند که تنها نیستند و هر کجا مشکلی داشته باشند افرادی برای کمک به ایشان حاضرند. همین باعث افزایش انگیزه برای یادگیری و تعامل با محتوا، مدرس، مربی و سایر دانش‌اموزان می‌شود.

آموزش آنلاین در BYJU’S شامل دو بخش است: اپلیکیشن یادگیری + برنامه آنلاین یادگیری

محتوای کلی دوره‌ها شامل این بخش‌ها است:

دوره: بر اساس برنامه درسی ایالات متحده آمریکا،CBSE ، ICSE، CEFR و غیره است. یک محصول معمولی غالباً دارای ۲ مجموعه یا بیشتر از این موارد است.

واحد آموزشی: عمده ترین اقدامات در طول یک دوره، مشخص کردن واحدهای آموزشی، فصول یا سفرهای یادگیری است. یک واحد معمول تدریس در BYJU’S  حدود ۲۰ دقیقه است.

نوع مداخله: انیمیشن، فیلم‌های هدایت شده توسط مربی، درک مطلب، ، ویدئوهای داستانی مانند، گیم ‌شوها و غیره.

انواع ارزشیابی‌ها: پرسش در  ویدئو، ارسال ازرشیابی‌های ویدئویی و ارزشیابی‌های منحصر به فرد واحد و غیره.

رویکرد طراحی و سازماندهی محتوا در اپلیکیشن

هر فعالیت به یکی از سطوح شناختی بلوم مرتبط شده است. هدف این است که دانش آموز از یادگیری پایه به سمت یادگیری مفهومی حرکت کند.

آموزش‌ها از طریق تصویر سازی و تجسم ارایه می‌شوند تا یادگیرندگان را از حالت منفعل به فعال درآورند. هر درس حدود ۲۰ دقیقه است که به بخش‌های کوچکتری تقسیم شده است. این نوع طراحی، کاملا مطابق با اصل تقطیع از اصول چند رسانه‌ای میر است. از طرفی، تمرکز در آموزش‌ها بر روی لذت بخش کردن یادگیری از طریق گفتن داستان، جک، طنز و سرگرمی است. همینطور، در درس‌ها از مثال‌های مناسب برای ارتباط با دنیای واقعی استفاده شده است که یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر محتواهای تولیدی این موسسه است.

رویکرد طراحی و سازماندهی محتوا در برنامه آنلاین

کلاس‌های آنلاین  هدف محور هستند و معمولا چهار جلسه در هفته و به صورت خصوصی یا در گروه‌های کوچک برگزار می‌شوند. البته اصرار موسسه بیشتر به برگزاری دوره‌های خصوصی با هزینه‌های بالاتر است. برنامه‌های آنلاین بر اساس مدل PART طراحی می‌شوند.

نحوه پیاده سازی این مدل به این صورت است:

  1. آماده سازی دانش آموزان قبل از شروع کلاس از طریق نمایش ویدئوها و مواد آموزشی صورت می‌گیرد (رعایت اصل پیش آموزش از اصول چندرسانه‌ای میر).
  2. مشارکت در کلاس‌های آنلاین هفتگی. مدرسان در این کلاس‌ها درس‌ها را از طریق تصویرسازی مفاهیم، شبیه سازی‌ها، نقشه‌های تصویری، حل مساله، حقایق تئوری و… به یادگیرندگان می‌آموزند.

بلافاصله پس از یادگیری دانش‌آموزان وارد اپلیکیشن می‌شوند. آن‌ها به دو طریق می‌توانند آنچه را آموخته‌اند تمرین کنند:

فرق برگه‌های تمرین روزانه[۴]  و کاربرگ[۵]‌ها در این است که برگه‌های تمرین روزانه شامل سوال‌هایی است که مرتبط با درس امروز است و برای تقویت فوری[۶] یادگیری طراحی شده‌ند. کاربرگ‌ها اما حاوی سوالاتی از چیزهایی است که تاکنون یادگیرنده در درس مذکور آموخته است و برای تقویت تجمعی[۷] طراحی شده است. پس از پاسخ به هر سوال از طریق متن و ویدئو بازخوردهای لازم داده می‌شود و راه حل به نمایش در می‌آید.

  1. از طریق گفتگوی زنده [۸] دانش‌آموزان با مربیان ارتباط برقرار می‌کنند تا شک‌ها، کج فهمی‌ها و مشکلاتشان مرتفع شود. آن‌ها می‌توانند ۸ ساعت در روز با بخش مشاوره ارتباط برقرار کنند و سوالاتشان را بپرسند. مربیان هم جواب سوالات را به صورت متنی، صوتی یا تصویری به آن‌ها در محیط چت می‌دهند.
  2. ویژگی Mentoring: مدرسان علاوه بر آموزش در کلاس وظیفه تحلیل داده‌های دانش‌آموزان و تعیین مسیریادگیری ایشان را هم به عهده دارند. آن‌ها بررسی می‌کنند که افراد چه چیزهایی یادگرفته‌اند، چه سوال‌هایی را درست/غلط جواب داده‌اند و چه نمره‌ای گرفته‌اند. به این طریق مربیان مسیر یادگیری آینده فرد را که کاملا شخص سازی شده و بر اساس نیاز او است در نظر می‌گیرند.

مشترکانی که تمامی امکانات BYJU’S را خریداری کرده‌اند می‌توانند مسیر یادگیری، درصد دقت و موفقیت، و… را به صورت کامل رصد کند. وجود بازخوردهای فوری و ارایه گرافیکی روند یادگیری، باعث تفکر و تامل‌های عمیق می‌شود. شخص از روند یادگیری خودش آگاه شده و سعی می‌کند مشکلاتش را تحلیل کند و قدمی برای رفع آن‌ها بردارد. BYJU’S این کار را برای یادگیرندگان از طریق تحلیل داده‌های یادگیری، بسیار ساده کرده است.

 در طراحی آموزشی انجام شده، کنترل یادگیرنده بر روی مواد درسی تا حدودی بالا در نظر گرفته شده است. یادگیرنده با انتخاب یک موضوع درسی وارد صفحه آموزش‌ها می‌شود و با انتخاب یک ویدئو مسیر یادگیری آن برایش به نمایش در می‌آید. پس از اتمام هر بخش درس، یک نشان به یادگیرنده اهدا می‌شود. در واقع BYJU’S از عناصر بازی به بهترین نحو ممکن برای جذاب‌ترکردن آموزش استفاده کرده است و به این طریق انگیزه بیرونی دانش‌آموز را افزایش می‌دهد. یادگیرندگان پس از طی کردن هر مرحله باید تمرین‌های همان بخش کوتاه را انجام دهد. آن‌ها بلافاصله بازخورد دریافت می‌کند. این امر منجر به تثبیت دانش و جلوگیری از کج فهمی‌ها می‌شود. اگر در بخشی هم مشکل داشتند می‌توانند با مربیان، تماس آنلاین برقرار کنند. 

QUIZZO امکان جالب دیگری است که انگیزه دانش‌آموزان را برای یادگیری بیشتر می‌کند. فرد در این بخش می‌تواند به صورت شانسی با یک دانش‌آموز دیگر در مورد محتوایی که آموخته است رقابت کند.

سخن آخر

در مجموع می‌توان استارتاپ آموزشی BYJU’S را یکی از شرکت‌های پیشرو، حرفه‌ای و بسیار موفق در زمینه آموزش آنلاین دانست. BYJU’S صفر تا صد محتواهای اموزشی را از طریق ترکیب فناوری، دانش و خلاقیت می‌سازد.

با بررسی محتواهای تولیدی به سادگی می‌توان دریافت که این شرکت از اصول طراحی چندرسانه‌ای، معیارها و استاندارهای مهم در طراحی و تولید محتوای با کیفیت الکترونیکی به نحو احسنت بهره می‌برد. فعالیت‌های شاخص و متمایز دیگر شرکت، تحلیل داده‌های یادگیرنده، تخصیص مسیرهای یادگیری شخصی سازی شده و گفتگوی زنده با مربیان است.  

اما  BYJU’S نیز مانند هر پلتفرم آموزشی دیگر دارای نقطه ضعف‌هایی است. به عنوان مثال هزینه‌ خریداری دوره‌ها بسیار بالا و سنگین است. طراحی‌ها وب محور نیست و افراد باید حتما اپلیکیشن را بر روی موبایل یا تبلت خود نصب کنند. مورد بسیار مهم دیگر نبود سطح تعاملات قابل قبول بین یادگیرندگان است. تعامل دانش‌اموزان بیشتر سطحی و در فروم‌ها صورت می‌گیرد. کار تیمی، فعالیت‌های گروهی و یادگیری مساله محور کمی در این سیستم آموزشی برای یادگیرندگان در نظر گرفته شده است.

شاید بتوان دلیل این موضوع را این دانست که اساسا BYJU’S یک برنامه آموزشی مربی محور است و تمرکزش در اپلیکیشن اصلی بیشتر بر روی ارتقا یادگیری دانش‌آموزان و آماده کردن آن‌ها برای ورود به دانشگاه است. در این سیستم هدف محور تعاملات بیشتر محدود به یک مربی و یک دانش‌آموز است.

حال آنکه یکی از فاکتورهای مهم در آموزش آنلاین وجود یک جامعه کاوشگر است که با یکدیگر در تعامل هستند و به صورت گروهی و از طریق گفتمان نقادانه به ساخت دانش می‌پردازند. درس است که معناسازی به صورت شخصی صورت می‌گیرد اما برای سازنده‌تر کردن تجربه آموزشی، یادگیرندگان نیازمند تعاملات متعدد با مربی و همسالان خود هستند. از طریق یک همکاری‌ هدفمند، ایده‌ها مطرح شده و دانش ساخته و تایید می‌شود. یک تجربه آموزشی در نظریه اجتماع کاوشگر، دارای دو هدف دوگانه است. اولین هدف، ساخت معنای شخصی از طریق بازسازی تجربه و دومین هدف، تصحیح معنا و تایید درک مشترکی از آن در جامعه‌ای از یادگیرندگان؛ که به نظر می‌آید تنها وجود فروم‌ها برای رسیدن به این مقصود کافی و موثر نباشد.


[۱] Joint Entrance Examination (JEE)

[۲] National Eligibility and Entrance Test(NEET)

[۳] Indian Administrative Service(IAS)

[۴] Daily practice problem sheet

[۵] Worksheet

[۶] Immediate reinforcement

[۷] Cumulatively reinforcement

[۸] Live chat

1 دیدگاه دربارهٔ «BYJU’S غول استارتاپی هند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *